Sömnen

Igår var jag helt slut av lite oklart anledning och somnade före 21. Det var inte en speciellt påfrestande dag på praktiken och jag gjorde inget särskilt ansträngande efter att jag kommit hem, men trött var jag hursomhelst. Jag hade tre patienter igår, med blandade åldrar och besvär, men egentligen bara snabba, enkla besök. Av någon anledning bokas alla patienter på en timme till mig och ibland behöver jag hela den tiden, om inte annat för att hinna diktera innan nästa patient kommer, men ibland känns det lite väl snällt av dem. Det är ju inte som att jag kommer ha en timme på mig sen efter examen så lite tempo hade inte skadat. Å andra sidan bokar de max 3 patienter per dag till mig så då gör det inget om de patienter jag träffar tar lite tid så det inte blir så mycket tid till att rulla tummar. 
Idag har jag ett tolksamtal, igen. Vi är lite fascinerade av att jag får flera tolksamtal när Anton inte har haft ett enda på de månader han jobbat där. Samtal och besök med tolk tar alltid längre tid eftersom allt måste upprepas av tolken och det blir lite rörligare i flyter i både samtal och undersökning och när jag dessutom måste dubbelkolla allt med mina handledare (som har egen mottagning parallellt med min mottagning och inte garanterat har tid för mig när jag vill stämma av) känns det lite extra stressigt. Ett "vanligt" besök har jag mer tidsmarginal och behöver inte stressa igenom på samma sätt när jag inte måste vara säker på att en tolk finns tillgänglig hela besöket. Jag vet inte om det kanske är så att någon bokade det första tolksamtalet till mig utan att tänka på att jag är student och att de sen bara har fortsatt eftersom det ju var bokat så förra veckan?

Kommentera här: