Sista gången

Idag har jag gjort min sista dag på vårdcentral vilket också är sista praktikdagen på läkarprogrammet och därför också sista gången jag träffar studenter som läkarstudent. Nästa gång jag träffar en patient är jag läkare. Hur sjukt är inte det? Om 4 veckor, 28 dagar, är jag klar med läkarprogrammet och har läst 5,5 år sen den där första dagen när Dr Dürssen med fler skrämde livet ur oss innan de erkände att de var våra äldre kursare och bara hade lurats senaste timmen och att det riktiga uppropet skulle börja snart.
Innan de här två veckorna på vårdcentral kändes det inte som att jag kom ihåg något överhuvudtaget av allt jag lärt mig men nu är jag lite lugnare. Jag har haft lite mer koll än jag trodde och varit mindre vilsen än jag var rädd för. Jag har fått feedback och stöttning och haft handledare som kanske inte alltid känts som att de har tid för mig men som helt ärligt har funnits där alldeles lagom mycket. Och alla andra läkare, sjuksköterskor, medicinska sekreterare, fysioterapeuter och undersköterskor har varit snälla och trevliga och hjälpsamma. Jag är inte helt övertygad om att jag kommer att bli allmänläkare ändå, men det har absolut varit en trevlig praktik. 

Kommentera här: