Ge rektoskopin till läkarstudenten

Imorse när jag kom till vårdcentralen och loggade in i datorn blev jag först glad över att jag hade två patienter bokade på förmiddagen men sen läste jag vad de skulle komma för. Den första var en hudbedömning och kändes helt okej men den andra var där för en rektoskopi. Alltså när en tittar in i ändtarmen med hjälp av ett verktyg för att se om det finns några konstigheter. Har jag gjort någon rektoskopi förut? Nej, jag tror inte det. Hade jag någon handledare till hjälp? Nej, de hade egna patienter parallellt. Det kändes inte särskilt schysst mot någon (minst av allt mot patienten) så jag gick till min ena handledare och han hade också sett mina bokningar och insett att det kanske inte var en helt lämplig patient. Så vi bytte, jag fick hans patient med huvudvärk och han fick rektoskopin. Mycket bättre för alla inblandade. Jag vet inte hur mycket de sorterar vilka patienter som bokas till mig, men den här veckan har det varit flera där jag reagerat på att det kanske inte har varit klockrena bokningar. 
På eftermiddagen idag var det APT, arbetsplatsträff, för alla på vårdcentralen vilket inte är särskilt givande att vara med på om som student. Det innebar också att jag inte hade tillgång till någon handledare och alltså inte kunde ta några patienter. Jag hade lite dokumentation och remisser som skulle skrivas så jag roade mig med det en stund men sen pluggade jag inför muntan i arbets- och miljömedicin jag har på måndag och skrev på ett fall jag ska lämna in. Plugga kan jag kanske lika gärna göra hemma men det är lite skönt att få det gjort innan jag åker hem, så kan jag vara ledig sen. Och just idag fokusera på att lura ut mig själv på en löptur i det svinkalla regnet. Det kändes inte så kallt när jag var ute, men det var riktigt motigt att dra på löparkläderna och lämna min relativt sett varma, torra lägenhet.

Kommentera här: