Vad menar du egentligen när du säger 3?

Min syster har börjat träna på samma ställe som jag och därför har jag numer en träningskompis till och från. Träningsvärk är utlovad varje gång jag har sällskap, även om vi råkar köra mina vanliga träningspass, eftersom jag tar i lite extra av bara farten när hon är med. Sen är hon inte alltid övertygad om att jag kan räkna och det är ofta hon frågar vad jag egentligen menar när jag säger hur många varv vi ska köra. Ganska ofta tycker hon nog att vi gör fler repetitioner eller varv än jag sagt att vi ska göra. Till mitt försvar kan det nog vara så att jag menar att vi ska köra 3 varv men att vi först måste köra uppvärmning med ett varv av övningarna, så ja, i ärlighetens namn betyder kanske 3 ibland 4. Men men. Sen är jag också hopplöst dålig på att räkna och tappar räkningen efter kanske hälften av repetitionerna, eller garanterat alltid efter 4-5 repetitioner, så det är inte alltid helt tydligt när vi är klara och inte. 
 
Hursomhelst väldigt kul att träna tillsammans med någon. Jag har snart tränat på samma gym i 10 år och nästan alltid tränat själv men det är lite lättare att ta mig dit, och lite lättare att utmana mig själv, när jag vet att jag ska träna tillsammans med någon annan. Iochförsig är jag väldigt lättlurad när jag tränar och det är inte helt ovanligt att jag lovar mig själv att det är sista varvet eller sista intervallen men sen drar till med en eller ett par till bara för att sista varvet kändes för lätt. Det är inte lika lätt att komma undan med när jag har systeryster med, men å andra sidan hittar vi ofta på jobbiga upplägg innan vi börjar så det brukar kunna bli jobbigt nog även utan att lura på oss ett sista varv. Och eftersom jag inte kan räkna varv, och hon aldrig riktigt litar på min räkning, så går det alltid att kuppa in ett extra varv på slutet om det känns som att det behövs. 
Just nu ligger mer fokus på löpning än styrketräning, lite för att det råkar vara roligt att springa för tillfället och lite för att jag inte behöver gå upp tidigt och cykla till gymmet då. Av någon anledning har jag fått väldigt svårt att sparka upp mig själv ur sängen på morgonen nu när all undervisning är på distans, och jag trivs bäst på gymmet före 8 på morgonen, innan alla andra vaknat och när jag kan få göra vad jag vill när jag vill utan att behöva köa för maskiner, vikter eller utrymmen. 
 
Igår blev det intervaller och eftersom jag försöker variera och köra olika pass varje vecka (när det kommer till löpning, styrketräning kör jag samma sak varje vecka även om jag vet att jag borde variera) blev det backintervaller. Det var första backintervallerna i år så jag har inte kommit fram till hur många som är rimligt att tänka att jag ska orka än riktigt, men jag kom fram till att 5 var ett rimligt mål. Sen när jag sprang den 5e kändes det som att jag absolut orkade några till så det slutade med 8 varv upp för backen och sen bestämde jag mig för att det räckte. Jag såg sen att jag visst sprang snabbast sista intervallen. Hade jag orkat fler? Absolut! Men jag ska ju orka springa lika många nästa gång det råkar stå backintervaller på schemat.