Vad har jag glömt tro?

Hur kan det här vara i Sverige?!
Jag har (såhär snart två år senare) till slut flyttat över bilderna från Gotland från kameran till datorn och oj vad jag vill tillbaks till sommar och motorcykelturer längs fina kurviga vägar genom vackra landskap. 
Skolan är just nu så lugn att jag inte vet vad jag gör. Jag kan förstås inte säga något om hur termin 11 (återkommer senare till hur orimligt snabbt det har gått - hur är jag redan på termin 11?!) brukar upplevas men det känns lite som att jag inte har gått i skolan på ett år, sen pandemin kom och styrde om allt vad undervisning hette till internet och ställde in all praktik per omgående. I höstas skrev jag uppsats och jag kan tänka mig att termin 10 såg ut väldigt mycket som den brukar. Vi hade en vecka statistikkurs men sen var resten av terminen helt upp till oss, vad vi skriver om, i vilken forskargrupp, med vilken handledare och på vilket sätt. Jag har bävat för uppsatsskrivningen hela utbildningen och har egentligen inte tänkt att forskning är något jag någonsin kommer hålla på med men nu när uppsatsen är klar känns det inte alls lika oöverkomligt som det gjorde innan. Sen var jag lite kaos i höstas eftersom jag inte hade någon uppstyrd skola, men som tur är hade jag mina amanuensjobb att strukturera mig runt. Och en handledare som är lika mycket perfektionist som jag och därför inte lät mig känna mig klar med något halvdant som absolut hade fått godkänt men som kunde göras bättre. 
Vi ska gå 6 jourer inom akutsjukvård den här terminen, utspritt på så många kliniker som möjligt, men eftersom vi fortfarande har pandemi och vården inte har det helt lätt är det inte alla kliniker som vill ha oss där. Jag gick min första jour i fredags, på infektion, och hade flyt nog att inte bara se covid utan också lite andra infektionstillstånd. Sist jag var på sjukhuset som student innan i fredags var ett par jourpass i början av förra sommaren, som skulle vara kompensation för de 5 veckor praktik som ställdes in när pandemin började. Vad gör en ens på sjukhuset som läkarstudent? Hur dikterar man? Passet i fredags gick bra mycket bättre än förväntat och jag kom visst ihåg hur en pratar med en patient och vad som ska vara med i diktatet efteråt. Åtminstone inbillar jag mig det tills jag har jour nästa gång om någon vecka och ser anteckningen utskriven i journalen. 
Justja, det jag skulle komma till med att skolan är lugn. Det känns som att jag har glömt något, att jag missat någon uppgift eller inlämning eller tenta som jag borde plugga till. Idag fick vi ett mail från kursledaren med påminnelse om att skicka in intyg om en webkurs vi ska ha sett till eftermiddagens föreläsning. Hade jag glömt det? Japp! Sen var det inte någon stor kurs och jag har hunnit gå igenom den, men jag vet inte varför jag har så svårt att komma ihåg saker när det är "lugnt". Samma kursledare sa också i slutet av förra veckan att det måste vara jobbigt för oss att ha föreläsningar hela dagarna. Då har vi alltså föreläsningar 9-15 just nu, som mest, och ofta en halvdag eller heldag ledigt varje vecka. Rena rama semestern jämfört med tidigare terminer!

Kommentera här: