Skryt, skryt

Dag två på vårdcentral började lite sådär när jag tittade upp på skylten på bussen som visar nästa hållplats och insåg att jag slumrat till precis förbi de två hållplatser jag ka kliva av på. Fick snällt åka med till nästa (som låg långt bort) och hoppa av där för att byta till en buss som gick tillbaks åt andra hållet. Som tur är gick bussarna smidigt och jag är sån tidspessimist att jag var på plats och ombytt i tid ändå men till imorgon ställer jag ett alarm strax innan bussen ska bara framme för säkerhets skull. 

Direkt när jag klev ut från mitt rum imorse mötte jag personal (vet inte vad de hade för titel, men skulle kunna gissa sjuksköterska/sekreterare/undersköterska) som undrade om det var mig de just diskuterat. Det visste jag förstås inget om men tydligen hade det utlovats "jättemånga" patienter till mig. Var alla de jättemånga patienterna tog vägen vet jag inte för jag fick inte en enda bokning idag. Till slut stal jag en från min handledare före lunch och fick en av underläkare Anton efter lunch. Anton verkar ha alldeles för mycket att göra och skulle absolut kunna tänka sig att ge mig alla sina patienter så nästa gång det är lite långsamt går jag dit och ser vad han har att dela med sig av. Jag lyckades ju iallafall skrapa ihop två patienter idag, lite blandat hur komplexa, och fick lite att stå i helt plötsligt. Remisser, prover, läkemedelsbehandlingar och så vidare. Läkemedel kan jag bara ge förslag och sen måste min handledare sätta in och skriva recept, prover kan jag ordinera själv och remisser kan jag skrivs men sen måste de gå via min handledare för att skickas iväg. Lite spännande att få se hela logistiken!
Ska jag skryta lite? Klart jag ska skryta lite. Jag fick beröm av sekreterarna idag! De tycker visst att jag dikterar bra, i lagom tempo och bra på alla sätt och vis. Jag hävdade att det var lite rörigt men det brydde de sig inte så mycket om. Tydligen kommer jag undan med lite rörigt för att jag är kort och koncis och pratar på ett sätt som är lätt att skriva ner. Kul att höra att jag kan saker! Okej, slut på skryt. Sekreterare ändå, vad vore vi utan dem i vården. Är det något som är krångligt, svårt eller oklart är det nästan alltid något sekreterarna vet hur en ska lösa. Nu ska jag hem och röja i min lägenhet eftersom jag fick för mig att börja packa ihop den i söndags, även om jag inte flyttar förrän om 7 veckor.

Kommentera här: