Höftsmärta/Magbesvär/Hudförändring

Igår och idag har varit raka motsatser på praktiken. Igår hade jag en (okej, två men den andra räknas inte) patient på hela dagen (väldigt mycket rulla tummarna), idag har jag haft tre patienter direkt efter varandra och därför mer eller mindre full fart sen 10.00 i förmiddags. Jag har fått skriva några till remisser och pratat med fysioterapeut om patienter och idag känns det som att jag hade kunnat handlägga patienterna helt själv egentligen, mina handledare har mest nickat och tyckt att min plan är helt rimligt. Kul när det flyter på! 
Jag vet inte om det är medvetet men även om det på morgonen flera dagar har sett ut som att jag har tydliga teman för mina dagar (att alla jag ska träffa söker för ont i huvudet en dag, ont i magen en dag och så vidare) har jag hittills haft olika diagnoser eller besvär och olika handläggning och behandling på alla. Det varierar också hur mycket information vi får i bokningen av patienter. Underläkare Anton hade en idag där det bara stod "hand". Å ena sidan är det skönt att kunna förbereda sig lite på vad som är viktigt att komma ihåg att fråga om eller vilken behandling som kan vara lämplig men å andra sidan det kanske bra att vara öppen för allt när patienten kommer in på rummet.

Varje dag är det ny personal som kommer fram och hälsar så jag har givit upp med att komma ihåg vilka jag mött och inte. De jag jobbar med känner jag igen och kan namnen på men vad alla andra heter eller har för yrken har jag ingen större koll på. Har jag tur har de på sig sina namnbrickor där också titel står men några kör helt utan skylt och då är jag lost. Nästa vecka ska jag också få ett nytt rum (som enligt rykten ska vara betydligt större än det rum jag haft den här veckan) så nu när jag lärt mig hitta får jag kanske passa mig så jag inte går in på fel rum. Kan ju bli stelt om jag läser upp dörren och traskar rakt in på måndag morgon när den nya chefen (som ska få det rum jag haft) håller på och installerar sig.

Kommentera här: