Halva instruktioner, pensionerade allmänläkare och medgörliga patienter

Idag har jag börjat min sista praktik. Två veckor ska jag gå på vårdcentral och ta egna patienter (med handledning förstås men så självständigt som möjligt) och än så länge känns det kul. Igår kändes det inte lika kul när jag laddade, jag är ofta lite opepp inför men när jag väl är där trivs jag. Jag blev lite inkastare utan att egentligen få någon intro, info eller rundvandring utan blev visad till min handledares rum, sen mitt rum, fick nycklar för att kunna låsa min dörr och öppna personalingången (som jag dock inte fick utpekad) och var jag hittar kläder för att kunna byta om (men inte var jag sen slänger dem när jag går hem). 
Jag har alltså ett helt eget läkarrum som är bara mitt närmaste två veckorna och jag har dessutom en egen tidbok där de bokar in patienter till mig. Det blev lite rörigt ett tag för att de har lagt upp en tidbok som är min, med mitt namn, men också har en allmän tidbok för läkarstudenter, som också har mitt namn, så de bokade patienter på två olika rader och då kan jag ju få flera patienter på samma tid. Nu hoppas jag att de kommit överens om var de bokar, men tänker hålla koll på båda iallafall för säkerhets skull. De hade tjatat i två veckor om att patienter skulle bokas till mig men när jag kom idag var det tomt så jag fick en patient av en underläkare som kände sig lite bjussig. Han har gått terminen före mig och tog examen i januari (tror jag) och kunde nästan tänka sig att ge mig alla sina patienter så han fick tid att göra sånt som måste göras runtomkring alla patienter och mottagningar så jag tror säkert att jag kommer ha att göra oavsett om receptionen hittar några patienter att ge till mig eller inte.

Efter lunch hade jag en egen patient som faktiskt blev bokad till mig. Allt som allt efter två patienter känns det som att jag kanske faktiskt har bättre koll än jag tror. Eller så fick jag bara snälla, enkla patienter. Vi får väl se om några dagar. Jag har två olika handledare som är där lite halva tiden var. Stefan och Staffan. Jag kommer absolut säga fel minst en gång. Idag var det Stefan som var där och när jag snart skulle gå hem sa han att Staffan är en "äldre läkare" och följde direkt upp med "ja, jag vet att jag också är äldre, men Staffan är ännu äldre". De är alltså födda på 40- och 50-talet. Och Stefan konstaterade glatt att jag kan betydligt mer än honom om ett och annat eftersom han jobbat som distriktsläkare hela sin karriär och därför är expert på allmänmedicin men inte kan komma ihåg allt annat.

Kommentera här: