Nearly there

Idag slutar jag termin 8 och plötsligt har jag gått 4 år. Nu har jag gått lika mycket kliniskt som prekliniskt och som tur är tycker jag fortfarande att praktik/klinik är bra mycket roligare än preklin, men förstår ändå varför vi behövde läsa om celler och signalvägar och metabolism och embryologi och allt vad det var, som var tråkigt och svårt och ibland kändes lite meningslöst. Nu när vi läser om allt det där kan vi bara konstatera att vi alla kommer ihåg det mer eller mindre och att vi inte behöver gå in på detaljerna igen. Ganska skönt att en hel del sitter kvar, åtminstone i stora drag. 

Förutsatt att jag klarat alla tentor, och det är absolut ingen självklarhet den här terminen, är jag klar med ögon, öron/näsa/hals, neurologi och psykiatri. Skrev tenta 3e och 8e januari, först ögon och ÖNH och sen neuro och psyk så beroende på hur en ser på saken hann jag skriva två eller fyra tentor första veckan (isch) i år. I största allmänhet kändes tentorna sådär, kanske framförallt neuro och psyk men hoppet lever, kanske kan jag ha klarat dem. 

Den här veckan har vi haft litteraturseminarier hela dagarna, varje dag, med tema embryologi. Allt som ofta går rätt men som också kan gå väldigt fel på olika sätt under en graviditet. Spännande och också viktigt inför vårterminen när det är praktik både på barn och gyn/förlossning. Har två kursare som är höggravida som kanske hade uppskattat att slippa läsa om alla risker precis exakt nu, men men. 

Kommentera här: