Nefrit, nefros, nefropati...

Halva måndagen och hela dagen igår tvingade jag mig igenom kapitlet om njurmedicin i vår internmedicinbok. Höll på att somna ungefär varannan mening och fick anstränga mig för att inte bara låta det vara till en annan dag. Idag har jag sammanfattat samma kapitel utifrån målbeskrivningen och då har jag istället fått påminna mig om att ställa mig upp någon gång ibland och att det kanske eventuellt är bra med en matpaus eller så. Slutsats? Jag tycker väldigt mycket bättre om att skriva än läsa när jag pluggar. Det kanske finns en anledning till att jag envisades med att skriva egna instuderingsfrågor och sen svara på dem 10 gånger när jag gick på gymnasiet? Det tar en himla massa tid, men jag lärde mig iallafall grejerna...
Fick för mig att springa en vända i Röbospåret, alltså den runda vi sprang på idrotten när jag gick i sjuan. Jag tänkte att det kunde vara skönt efter en heldag framför datorn men det visar sig att jag är rätt bra på att förtränga obehagliga saker. Som till exempel att den backe jag har något vagt minne av är aningen brantare än jag trodde. Och att det finns en till backe som är ännu värre, direkt efter den där som jag kommer ihåg. Men det kan ju vara så att jag inte var så intresserad av att springa i sjuan och backarna inte är lika hemska när man går... Det lär väl dröja tills jag lyckas lura ut mig själv där igen men tänk vilken kondition jag skulle få om jag sprang där lite regelbundet!


Kommentera här: