Ninja

Två veckor ledigt hade jag mellan sommarjobbet och skolstarten och för att garanterat sluta jobba den dag schemat slutade åkte jag morgonen efter till Gotland. En vecka helt själv i en liten stuga helt utan måsten och där jag kunde göra precis vad jag kände för varje dag när jag vaknade. Och köra lite motorcykel. Och titta lite på keramik. Jag är ju ändå min mammas dotter. 
 
Jag var trött i stort sett hela tiden den där veckan, men det gjorde inte så mycket och kanske var det helt enkelt bara så att min kropp försökte ta igen lite av den energi som försvunnit in i sommarjobbet. Två dagar hyrde jag en motorcykel för att bara njuta och om jag njöt. Det blev en Kawasaki 650 Ninja och den körde sig nästan själv. Kan jag få en sån? ❤ Det går varit en dröm sen jag var 17 och övningskörde att få köra en Ninja och nu kunde jag inte låta bli när jag fick välja vilken motorcykel jag ville av alla fem eller åtta eller något som fanns på uthyrningen. Sen tror jag att jag måste byta ut min hjälm, dels för att jag haft samma i sju år och dels för att den klämmer så hårt på mitt huvud att jag har huvudvärk efter 25-30 minuter och måste stanna och ta av den för att inte bli knäpp efter 45 minuter. Då mår jag illa och ser lite i kors känns det som. Hållbart? Nej, ergo jag måste skaffa en ny hjälm. Att åka motorcykel på Gotland var i övrigt fantastiskt. Vägarna är lagom stora, det finns inte en massa stora vilda djur att krocka med och det var alldeles lagom varmt och soligt. Lite väl blåsigt kanske men det gör inte så mycket när en kör en tung motorcykel, mer än att det tjuter i öronen när en stannar och när en ska försöka sova på kvällen.
 
När vi varit på Gotland tidigare har det alltid varit obligatoriskt att stanna när vi kör förbi en skylt till keramiker. Mamma har en samling muggar från Gotland och varje gång skaffar hon sig en ny. Mer än så du när inte för då får muggarna ännu mindre plats hemma men en mugg varje gång. Och eftersom det är godast med te ur rätt mugg gjorde jag en keraminrunda en av dagarna under min vecka på ön. Och min syster har givit upp redan nu och orkar inte ens mobba mig för hur många muggar jag hade med mig hem. Citat "det får någon annan ta ansvar för". Fyra muggar köpte jag. Två fick åka i ryggsäcken en av mina motorcykeldagar och de andra två köpte jag inne i Visby. Resten av tiden tittade jag mest på havet, badade en gång eller två, fotade raukar och läste. Mest kurslitteratur för lite skadad är jag, men ändå. 
 
Om jag kommer lägga upp bilder från Gotland resten av året? Eventuellt, det blir så mycket bättre bilder där av någon anledning...

Kommentera här: