Tack, det var allt

Happ, då gick det sådär ganska många veckor igen med fullständig frånvaro här. Tänkte att jag skulle få massor att skriva av mig när jag kom ut på praktik men sen sprang tiden bort och jag däckade så fort jag kom hem varje dag såatteh... Två hela veckor har jag varit på internmedicinavdelning och låtsats att jag kan något. Och lärt mig hur avdelningsarbete fungerar, tagit artärblodgaser (okej, jag har lyckats 1 gång av alla försök), sett en gastroskopi, varit med på en benmärgspunktion eller egentligen två på samma patient (vilket ser brutalt ut, kommer ALDRIG kunna göra en benmärgspunktion på en patient!?!), rondat patienter varje dag, skrivit daganteckningar, dikterar slutanteckningar aka epikriser och skrivit ut patienter. Det har varit riktigt kul, även om jag går runt och känner att jag inte kan något överhuvudtaget, och det känns bra att Klin är igång på riktigt. Ska byta avdelning och gå på geriatrik/rehab nu i två veckor, vilket enligt ryktet är lite lugnare och lite mer sitta och vänta på att något ska hända, men blir det långtråkigt kan jag alltid gå ner på akuten och hänga med min tidigare handledare där. Eller träna på anamnes och status på äldre med varierande hörsel, rörlighet och demens. Och hänga med arbetsterapeuter, fysioterapeuter och sjuksköterskor på allt de gör om dagarna.

Justja, höll nästan på att glömma en sak. Har åkt Kortvasan också, bara sådär ändå. Åkte totalt 5 km skidor som uppladdning och så tog jag resten på gamla meriter och ren vilja. Det var 3 väldigt långa mil kan jag lova. Inte särskilt många kilometer som var härliga och roliga, men jag gjorde det. Med ett stort skavsår på ena hälen, en ljumske som hotade att låsa sig och en rygg som inte alls ville vara med... När jag gick i mål ville jag aldrig någonsin se ett par längdskidor igen, men redan efter några dagar var jag sugen på att göra om det nästa år. Lite jobbigt bara att Kortvasan ligger på en fredag när jag nästan garanterat har skola/praktik. Hursomhelst innebär det att jag är klar med min andra Tjejklassiker, med en klart sämre totaltid om jag inte minns helt fel, men ändå. Lite bra jobbat av mig!

Kommentera här: