2015 i backspegeln

För precis ett år sen satt jag och längtade till kursstart på PT-kursen på Högskolan i Gävle. Sen var hela förra våren en härlig blandning av pendling till Gävle för föreläsningar, PT-adepter och träningspass med skolan, vik på förskola ute i Björklinge på alla tider jag hade ledigt (och några tider när jag inte hade ledigt), bandrep och konfirmationsträffar. Galnaste veckan måste ha varit veckan innan påsk - vi hade tentor, deadlines och redovinsingar varje dag den veckan, och PT-kursen var den enda där lärare och studenter var tvugna att vara i skolan till 16 på skärtorsdagen... Sen bara för att göra det hela ännu mer spännande åkte jag iväg på konfaläger på Åland direkt efter skolan den torsdagen. Inte helt optimalt kanske, men så blir det när man ska vara med överallt, hela tiden...
Flyt hade jag och fick jobb som PT på ett gym 2 minuter hemifrån, där jag till och med fick börja jobba någon vecka innan PT-kursen var slut. Några veckor där i början var det lite körigt att få ihop tid till att andas eftersom jag samtidigt hade heltidsjobb på förskolan ute i Björklinge två sista veckorna av juni. Ett midsommarläger och riksårsmöte med SBU och SBF på Helliden hann jag med också där någonstans mitt i allt.
Juli var det lite lättare att andas, inget förskolevik, inget plugg bara fullt fokus på gymmet. Chefen tog semester hela juli, så jag fick sköta alla kunder själv - Sååååå kul!! Jobbade 60 %, i stort sett enbart med PT-kunder. Ingen städ utan bara all rolig kundkontakt. Och en massa tid till att själv träna = drömjobbet nummer 1!! Sen kom augusti, chefen kom tillbaks, jag började plugga ekonomi på distans, Frida (som läste samma PT-kurs som jag) började och jag började vikariera på förskola någon dag då och då igen. Det blev mer städ och receptionstid på gymmet, lite gruppass några dagar i veckan och mycket färre PT-kunder eftersom vi var tre som delade på de kunder jag hade själv i juli. 
I september tog jag en veckas semester och åkte till Fuerte Ventura och Playitas resort. Underbart ställe!! Träning, beachvolley, sol och värme hela dagarna, god mat, en klart godkänd säng och trevligt häng - så mycket bättre kan det inte vara! Nån gång måste jag åka tillbaks!
Under hösten jobbade jag allt mindre på gymmet och allt mer på förskola tills jag fick "fast" vik på förskola i Luthagen - 4 dagar i veckan, 4 veckor. PT-jobbet kändes inte rätt, jag älskar att jobba med människor och träning, men kanske är PT inte rätt form. När det var dags att ansöka till vårterminen på högskolan spontansökte jag läkarprogrammet och ämneslärarprogrammet i engelska för gymnasiet och tänkte att jag ger det en termin, oavsett vilket program jag kommer in på, så vet jag iallafall om det programmet är rätt eller fel. När jag till slut kom in på läkarprogrammet hade jag jobbat min sista dag på gymmet, de 4 veckorna på förskolan hade förlängts till 6 och jag hade tackat nej till min plats på ämneslärarprogrammet. 
Såå, nu i början av 2016 sitter jag på nålar inför kursstart igen. För ett år sen hade jag en termin, sen var jag färdigutbildad. Nu är det en himla tur att det är betydligt mer än så - jag skulle inte vilja gå till en läkare som bara läst en termin på universitetet! 7 år innan jag får börja jobba på egen hand, om inget annat händer på vägen förstås.

Kommentarer:

1 Embla Sofia - Fotograf och blivande mamma:

skriven

Härligt år du varit med om :)

Kommentera här: