Min stackars mormor

En redovisning och en dag på vårdcentral, sen är det julledigt! Eller, förlåt, jag menar förstås inläsning till tenta... Och jobb, alltid jobb... Idag har jag sista redovisningen för i år, sen är det bara två seminarier och en tenta att klara av i januari innan första halvan av preklin är klar. Jag har snart läst ett helt år = bara ett år kvar innan jag ska ut på klinik!! Lite läskigt vad fort tiden går, men oj vad jag ser fram emot när det blir mer praktiskt!

Igår firade jag jul med Johanssonsläkten, hela Börjeklanen. Trevligt och varmt var det i mormors finrum och jag blir lika förvånad att mina kusiner blivit så stora varje gång. Nu börjar de kanske bli så stora att de inte blir så mycket längre, men de kan ju bli äldre och förändras ändå... Tänk att Börje skola snart inte har kvar en enda kusin från vår klan - vi räknade ut att jag började skolan för 15 år sedan, 2001, och i sommar slutar min yngsta kusin 6an och börjar i stan. Det går fort nu... Jag är sådär konstig och äter stenålderskost, paleo, och har gjort det hela hösten. Tänkte att jag skulle låta bli att vara jobbig nu över jul och nyår, och äta risgrynsgröt och skinksmörgås och efterrätt hos mormor på lilljulen, men sen var mamma på mig i helgen och tvingade mig att komma på saker jag vill göra som jag kan äta i jul (som "ersättning" för de saker jag inte äter) och bakade pepparkakor utan mjöl och smör och socker åt mig, så jag tog med mig egen "gröt" igår och åt skinka utan smörgås och så där. Min stackars mormor var helt förstörd när hon insåg att jag inte åt NÅGOT som hon hade gjort iordning (det var lite därför jag inte ville hålla på igår) men jag tror att hon lugnade sig och kom över det efter en stund. Jag menar, det är ju självvalt så eftersom jag valde att inte äta den mat hon bjöd på var det inte mer än rätt att jag fixade själv, men mormor är ju förstås mormor och vill fixa så att alla andra bara kan luta sig tillbaka och njuta...


Jag jobbar fredag-måndag så jag lilljulen igår är det enda firande jag hinner med den här veckan, så får jag fira lite med familjen i mellandagarna. Jag beordrade dem att fira jul som vanligt på lördag, men vi får väl se om de gör så eller om de kuppar och väntar tills jag kommer ut. Min käre far passar på att fylla 50 i mellandagarna också, så det vore liksom bra om de har firat klart julen på måndag och kan fokusera på alla 7 sorters kakor de ska bjuda på. Pappa har bestämt att han bjuder på afternoon tea med 7 sorters kakor, och sen tårta och smörgåstårta på det, och han är till och med värre än min mormor och gammelmormor när det kommer till att faktiskt baka minst 7 sorters kakor... 

Lite osammanhängande och sådär kanske, men så kan det bli ibland... Redovisning om en dryg timme, kanske ska läsa igenom några gånger till och finslipa min powerpoint? 

Kommentera här: