Vad hände egentligen 2014?

Avslutade 2014 på bästa möjliga sätt, med kusinerna på besök, en massa spel, mycket god mat, debatter om betygssystem, dieter och skador, nattliga samtal om det gångna året och det kommande året, sammanfattningar av 2014 och planer och mål inför 2015. 
2014 tog jag studenten. Jag flyttade hemifrån. Och passade på att flytta en gång till när jag ändå var igång. Så länge jag pluggar ska jag bo hemma, har jag bestämt sen länge. Men oj vad ett eget hem har lockat, och oj vad det är skönt att bestämma själv när och var och hur saker ska göras! Jag fick jobb, och ett jobb till...
För ett år sen hade jag inte en blekaste aning om vad jag skulle göra efter studenten. Jag visste att jag skulle iväg på olika läger första veckorna av sommarlovet, som egentligen inte var sommarlov utan arbetslöshet, men i övrigt var det blankt. Jag hade vårterminen kvar av gymnasiet, tusen skolarbeten som skulle genomföras, en utbytesvecka med elever från Norge och Belgien, en vecka med spanskläraren i Barcelona, ett UF-företag som skulle startas upp och förhoppningsvis bli något.. Idag är det lite samma situation. Jag ska plugga till PT nu i vår, men sen får framtiden utvisa vad som händer. Att jag inte ska plugga i höst har jag bestämt, men det hade jag för ett år sen också, och ändå pluggade jag 100 % hela höstterminen. Kommer jag jobba som PT? Kommer jag resa? Hittar jag något helt annat? Nobody knows!
Utan att räkna så noga känns det som att jag har varit ute och rest mer än under mina 18 första år totalt under 2014. Spanien med skolan, Schweiz med SBU, Frankrike med kyrkan och så Lanzarote helt själv. Lilla jag som kan räkna mina utlandsresor på en hand och alltid rest med familjen eller en stor grupp hittade på att åka till Lanzarote bara sådär. Och lyckades överleva en vecka på Lanzarote, i regnväder och storm, genom förseningar och informationsbrist. Sen att jag och servitörerna inte förstod varandra för fem öre och att receptionisterna vägrade prata spanska med mig och därför inte riktigt förmedlade all information, eller förstod mina frågor, det är en annan sak...

Kommentera här: