För jag har tagit studenten, för jag har tagit studenten, för jag har tagit stude-enteen...

Studenten. Kanske en av de viktigaste dagarna i mitt liv, hittills. Förberedelser hela morgonen, panikfix av naglarna precis innan jag skulle åka, en massa nojande över hur jag skulle göra med håret... Vid 10 började vi i skolan, med porträtt- och gruppfotografering. Det var ett väldans trixande med att ställa pallar rakt, arrangera alla i längdordning (vilket fotografen för övrigt misslyckades med, jag såg bilden igår...) och få alla namn i rätt ordning, för att inte tala om att vi tvingades släpa ut stolar från skolan tvärs över parken och fotografen dessutom inte dök upp i tid, men bilder fick vi iallafall. Sen var det avslutning i skolan, först lite mingel med bubbeldricka och salta pinnar och sen avtackningar, utmärkelser, utdelning av betyg, musikframträdanden och annat skoj med smörgåstårtelunch. Mycket förväntningar, förhoppningar och spänning! Vi satt och räknade ner tiden som var kvar till utspringet, men helt plötsligt var det bara dags att springa ut. Lycka och lättnad! Vi var klara! Att hitta rätt plakat i mängden (trots att vi bara var 36 studenter var det tokmycket folk och plakat!) var inte det lättaste, men det gick. Med lite hjälp av att jag har lite släktingar som är ganska så långa, hehe..
 
När jag sen fick frågan, "Jaha, Alice, vad händer nu då?" och förväntades förklara mina planer för sommaren och hösten kunde jag inte få fram något smartare än "Flak! Nu ska jag åka flak... Längre än så har jag ingen aning!". Haha. Tvärtomt i hela huvudet var det! Kunde inte tänka mig att någon ville ha något annat svar, tills jag sagt det högt och tvingade mig själv att tänka lite längre. Ledighet, Frankrikeresa med kyrkan och sen plugga biologi till hösten, lyckades jag komma på och få ur mig. Ja, vad säger man. Ibland krävs inte så mycket för att man ska vara lite lost och uppe i sitt eget...
 
Åka flak var jag kanske inte jättetaggad på innan, och helt ärligt är det något jag hade klarat mig utan. Visst, det är kul att åka runt och vinka till folk, men att stå på ett lastbilsflak för att skriksjunga, hoppa, ta selfies och allmänt skräna med klassen är inte riktigt min grej...
 
Oj oj, det här blir visst långt, men det var en lååång dag med mycket som hände, så det är på något vis okej ändå...
 
Efter flaket körde jag hem (körde själv, det är väl ändå lite flashigt?!) till familj och vänner som redan väntade där. Vi körde buffé med kallskuret, kycklingspett, två sorters potatissallad, minipajer (som jag ägnat många av mina lediga timmar åt att laga), bröd, ost och kex och grönsallader och sen tårt- och fruktbuffé på det. Äta, äta, äta, prata, prata, prata! Känns som att jag var överallt och ingenstans där ett tag, men förhoppningsvis hann jag prata lite med alla släktingar, härliga vänner från kyrkan och fina Moa. Vi hade en tipspromenad (tema Alice) som alla gäster kunde roa sig med, och där en och samma familj tog hem alla 5 priser. Mina kära släktingar från Södermanland känner mig tydligen mycket väl! Haha, inte så konstigt kanske, vi har ju vuxit upp ihop, men ändå. Lite komiskt att de var de 5 bästa...                                                                                                     Tårtbuffén bestod av cheesecakes (som jag trixat ihop), kladdkakor (som mor och bror fixat) och en supertårta som mammas jobbarkompis bakat. Jag menar hallå, jag har hälsat på henne när jag har varit på mammas jobb, men ser ni vilken tårta?! Den var supergod, med bland annat blåbär inuti, men det kändes på något sätt fel att skära i den. Så vacker tårta! Har skickat ett stort tack med mamma, men måste kika förbi hennes jobb någon gång och tacka personligen!                                                                                            
Släkt och vänner var kvar till någon gång runt 22, men ändå kändes det som att klockan inte var mer än 17! Vi skulle försöka ta lite bilder, (vi borde förstås ha gjort det medan hela gänget var kvar men det hann vi inte komma ihåg), men ja, det är lite svårt att få alla att kolla in i kameran samtidigt. Tror att den här tar priset, med bara plakatbildsalice som tittar in i kameran... Tyckte att den var ganska fin ändå, så den platsar här hursomhelst. Vet inte om jag har insett än att jag faktiskt har tagit studenten och är klar med gymnasiet nu, men det har jag!

Kommentera här: