Det kanske är fånigt av mig...

Vecka 43 ska jag tillsammans med 5 andra elever och 2 lärare från min skola delta i ett utbyte genom Ung Företagsamhet med Belgien och Norge, i Belgien. Tanken är att vi ska träffas, knyta kontakter, utbyta erfarenheter och skapa samarbeten mellan UF-företag i olika länder. Det ska bli väldigt roligt, galet knasigt, otroligt spännande och enormt lärorikt (haha, inga låga förväntningar här inte). Ändå är det enda jag hört att de andra pratar om angående resan huruvida det kommer att finnas tid att flörta med snygga norskor och det faktum att man får dricka öl och vin på restaurang från det att man fyller 16. Och såklart att Belgien tydligen inte har någon åldersgräns för när man får köpa öl och vin i affärer. Det kanske är fånigt av mig att reagera på en sån sak, men det stör mig ändå. Inte att Belgien har andra regler än Sverige, men att den (där) tillåtna alkoholen är vad som är roligast med hela resan dit. Hallå, det är ju ändå ett skolarbete?! Vad andra gör är upp till dem men jag tycker att det är sjukt provocerande att alkohol ska vara så himla häftigt. Att jag går i trean och det ständigt pratas om studentskivor (där man tydligen inte ens är välkommen som nykter, mer än på middagen, enligt en klasskamrat (nejdå jag är inte långsint och det var inte alls så att jag fick den kommentaren för en sådär ett halvår sedan)) och studentkryssning (där det idag diskuterades vilka som skulle vara aspackade) gör inte saken bättre. Jag orkar inte! Att alkohol ska behöva vara en så stor grej!! 

Kommentarer:

1 Moa:

skriven

Klart många tar sig lite vin eller en öl på studentmiddagen/studentskivan, men det behöver man absolut inte! Det går lika bra med alkoholfritt. Jag trodde att man var tvungen att ta en öl för att kunna passa in på fester, tills jag träffade en kille på en fest som var supertrevlig och jätterolig... och helnykterist. Han var precis som vem som helst på festen! (;

Jag vill bara säga att man absolut inte behöver dricka på fester, det är ingen som märker det. Och jätteroligt att ni får åka utomlands som UF-företagare! Kramar!

Kommentera här: