Inte vad jag hoppats på...

Min nuvarande handledare (vi har personliga handledare/lärare som ska hjälpa oss lite extra i skolan) vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Det växlar liksom mellan de olika handledarsamtalen. Idag har jag haft ett inte-så-inspirerande handledarsamtal, men det kanske är orätvist att skylla det på handledaren. Vi fick information om vårat gymnasiearbete igår och jag lyckades igår kväll få en snilleblixt om vad jag skulle kunna göra för att stå ut med att under hela trean skriva på en enda enorm naturvetenskaplig rapport. Eftersom det var handledarsamtal idag (precis som varje fredag) tänkte jag att jag kunde få lite medhåll för min genialiska idé, men inte då. Gymnasiearbetet är nämligen inte alls likt det projektarbete som är dess föregångare, eller så är det jag som aldrig förstått vad ett projektarbete går ut på. Vi måste jobba i grupper, vi måste ha en expert på området som kan hjälpa oss, vi måste skriva en projektplan (vilket jag kan hålla med om och förstå att det är bra) och vi måste få tillåtelse av lärarna i skolan. Av tre måsten är det ett jag håller med om att det är viktigt, projektplanen, men i övrigt tycker jag att det är liiite tråkigt. Gymnasiearbetet ska vara vår chans att påverka vår utbilding, (och visa vad vi lärt oss och jag kan väl hålla med om att naturvetenskapliga rapporter är en vääldigt stor del av gymnasiet), så jag hade kanske byggt upp en lite för fri bild av vad gymnasiearbetet skulle kunna innebära. Har ju bara projektarbeten att jämföra med och alla projekt jag känner till har kommit från ekonomi eller samhällsvetenskapliga program. Kanske är det bara så att jag skulle ha gått ut gymnasiet i senast förra året för att få göra ett sådant arbete jag skulle vilja göra. Bara att acceptera och arbeta utifrån förutsättningarna...
 
Ojoj, mycket tjat om vad som är inte så bra, men jag bara måste säga det...

Kommentera här: