Älg på språng

Skrämde upp en älg på väg till åkrarna idag. Hörde att det brakade till i skogen bredvid traktorvägen och när jag tittade upp var det en stor älg med horn och allt som tvärvände och sprang in bland träden. Vi var fyra som cyklade iväg för att plocka flyghavre, men bara två som såg älgen, de andra var helt enkelt för slöa på cyklandet. Vi skrämde upp en liten snok det sista vi gjorde innan lunch, men jag måste nog säga att jag föredrar att möta en älg mot att möta en orm. Trots att det var en väldigt liten orm, och en snok till på det. Det är många gånger jag tänkt att varför har jag inte med kameran på åkern?! (imorse när vi såg älgen, den där första dagen när vi överraskades av ett vildsvin, alla gånger jag fått för mig att åkrarnas böljande grönska eller skiftande grön/gul/lila skulle kunna bli en vacker bild...) Men sen kommer jag alltid på att jag jobbar och inte har tid att fota, och att kameran dessutom inte skulle må så fantastiskt i värmen, dammet och fukten.
Foto: AliceSaraLovisa, Maj 2013

Det kanske är lite fusk med tanke på att bilden är tagen på Skansen, när vi var där på fältstudie med skolan, men det är en älg iallafall...

Kommentera här: