Us against the world

Jag klarade det! Jag är godkänd på riskutbildningen på Gillinge halkbana! Gruppen bestod av mig och tre killar, vi var två på lätta motorcyklar och två på tunga. Vi tränade bromsing, kurvtagning med bromsning, väjning och olika metoder om man kommer in i kurvan för fort och kollade var man syns och var man inte syns. Det var säkert mer, men jag kommer inte på det bara sådär ändå... Och vilken tur man kan ha, en halvtimme efter att utbildningen var avslutad öppnade sig himlen och regnet vräkte ner, men inte en enda droppe under själva utbildningen!
 
När vi skulle avsluta blev det en diskussion om huruvida man klarar sig utan att dricka alkohol, snusa och/eller röka. Jag förklarade att jag inte varken dricker, snusar eller röker och att jag inte ens smakat alkohol och heller inte har någon plan att dricka i framtiden heller. Först försökte två av dem (den tredje var 17, så han hade inget att säga till om, men han lät inte som att han var nykterist) övertala mig om att det är bra, rätt och viktigt att åtminstone smaka och ge alkohol en chans. Öl är tydligen inget man tycker om från början, man måste lära sig att uppskatta det. Som det lät gäller detsamma för all alkohol, men det är värt det eftersom det bästa som finns är öl, snacks och fotboll, men sen insåg de det dumma i sina argument och la av. Det är dumt att övertala andra att dricka något som egentligen inte gör någon nytta utan bara är gott, men som inte ens är gott förrän man har lärt sig tycka om det. Läraren tyckte inte heller att det var en bra idé att försöka övertyga någon om att alkohol var bra att dricka. Är dock lite imponerad att de insåg sitt misstag och gav upp. Vanligtvis får jag höra att jag är konstig som inte dricker och som säger att jag aldrig ska dricka heller, men idag blev det inte så, istället fick jag ett " Du lär ju vara `miss perfekt´" och ett medgivande om att det var klokt, även om det var konstigt. Duktiga pojkar! (eller, ja, de var ju minst 24, så pojkar är väl kanske fel ord, men, men)

Kommentera här: