The final countdown

"Köttbullar med lingon, pannbiff med lök", "ettan spelar ett, två, tre, tvåan spelar två, tre, E", "tant ruts telefonnummer- 10120", ner-båge-fram-tillbaks-upp-upp-ner-båge-fram-tillbaks-upp-upp", "jag kan spela på fiol, se så fint det låter", "jag går upp för trappan, åker ner för räcket, jag får ej för mamma, men det gör detsamma", "apelsin", "tomat", "köp varm korv", "jag är glad".

Jag kan flera andra också, men det kanske är dags att sluta där. Vad jag just har rabblat upp är fullständig nonsens för de flesta, men för de som spelat fiol i Åkerby Stråk någon gång borde det vara välbekanta fraser för att lära sig olika stycken och krångliga bitar när man som liten började spela.

Igår spelade jag min sista konsert med Åkerby stråk och då slog det mig hur väl de där ramsorna fungerar. Läraren stod och mimade ramsorna för de minsta, och självklart kan jag fortfarande alla ramsor och därmed styckena även om det är minst 8 år sedan jag fick lära mig alla ramsor. Men nu är det alltså slut. Jag har gjort ett uppehåll från Åkerby stråk förut och nu lagom när jag har kommit igång igen (efter allt för många år av genomlidande av lektioner och utan övning hemma) så slutar jag alltså igen. Så kan det gå, men jag tror inte att jag någonsin glömmer alla de där ramsorna eller de som inte står här ovan heller. Alla ramsor har såklart en medföljande melodi, men det är så svårt att förmedla dessa genom text, så jag låter bli att ens försöka.

Det är fortfarande tre lektioner och lika många orkester-/gruppträffar kvar, så än är jag inte riktigt klar, men det närmar sig allt mer för varje gång, framför allt eftersom jag missar lektionen nästa vecka. Jag kommer att sakna det, det ska jag inte förneka eller blunda för, men jag måste ändå prioritera lite. Just nu är jag engagerad i så mycket att jag inte hinner något överhuvudtaget.


Foto: Affisch för Åkerby stråks vårkonsert 28 april 2012, även om jag beskurit den något

Kommentera här: