Ska du verkligen träna idag??

Tänk vad tentaplugg kan göra med en ändå. Typ att en får för sig att cykla hela vägen till gymmet, potentiellt med motvind både dit och hem (det är ju ändå Uppsala), bara för att göra rehab och titta på när andra tränar. Fullt rimligt. Och det skulle ALDRIG ha hänt om det inte var så att jag skriver tenta på fredag, men just den här dagen hände det. En halvtimme orkade jag någorlunda fokuserad rehab, sen lekte jag lite med annan fotträning, lite bål och så mina obligatoriska handstående. Ska fötterna strula kan jag ju lika gärna lära mig att stå (och gå?) på händerna.
Det syns inte jättetydligt kanske men min vänster fot är fortfarande svullen två veckor efter senaste stukningen. Enligt mitt tentaplugg ska svullnaden gå ner efter fem dagar men jag försöker ha tålamod...

I morse hade jag praktiskt prov. Fyra stationer, fyra minuter på varje station och max 4 poäng per station. Som alltid sitter vi innan och går igenom worst case scenario men idag gick det bra. Missade en halv poäng på första stationen och kanske en halv eller en på sista men annars tror jag att det var full pott. Inte för att det säger så mycket, tanken är inte att vi ska bli kuggade utan att vi ska ha ångest inför och därför plugga extra noga. Vi resonerade iallafall så innan vi blev insläppta till provet. Och helt ärligt är det sällan särskilt kluriga uppgifter, det är mer att det är lite konstig form och att en har tidspress och att det sitter en läkare och tittar på varje liten rörelse en gör. Sådär så det känns som att de ser allt en tänker medan en får panik och funderar på allt en kan ha glömt. 

Kommentarer:

1 T2a:

skriven

Vad exakt är detta för stationer? Är det liknande pu eller mer klinprov varianter? Oj vad jag rörde ihop allt men hoppas du kan tyda mig 😀

Svar: Det är lite olika från termin till termin... Man har fyra minuter per station och när de fyra minuterna börjar öppnar man dörren och går in i rummet. Sen får man utföra en undersökning på en "markör" (ofta läkare/ssk som spelar patient) eller en plastmodell. Den här gången fick jag status på en hand (som om någon skurit sig i fingret), reumatologiskt ledstatus hand, hudbiopsi (på modell) och testikelpalpation (på modell). Blev det tydligare?
AliceSaraLovisa

Kommentera här: