Nu hoppas jag att killarna tittade för sådär ska det se ut

Jag klarade det! Idag var dagen för uppkörning och jag fick godkänt! Jag var yngst av oss tre som körde upp, jag var enda tjej och jag var ensam med att köra upp för första gången. Har gått och varit nervös över uppkörningen i allmänhet och krypkörningen i synnerhet. När man kör upp för MC-kort gör man en del på bana och en del i trafik. På banan kör man en bana i krypfart, en bana i 50 km/h och inbromsningar i 70 och 90 km/h. Klarar man det får man köra i trafik och sen får man körkortet om det sammanlagda intrycket är att man kan köra motorcykel. Och jag fick körkortet. 

På krypkörningen fick jag lite kritik för att jag inte tittade på konerna man ska köra runt och att det därför inte var avspänt och "naturligt", men hur ofta kör man slalom och stannar mellan koner i trafiken? Om jag krypkör är det självklart att jag tittar efter så att jag kör runt den katt som eventuellt är och promenerar på vägen, men då kör jag inte så nära jag kan och jag sätter garanterat ner en fot i marken. Och behöver jag krypköra i en bilkö kan jag kanske köra lite slalom för att slippa stanna och sätta ner foten, men då håller jag blicken på bilen framför eller på kön och inte på marken vid däcket. Sen efter högfartsbanan och inbromsningarna var körkortet så gott som klart oavsett hur jag körde i trafiken, eller så sa iallafall inspektören, så sen var det bara att köra som om han inte åkte efter. Inte för att det var lätt att ignorera honom me ändå. Han pratade konstant och vi avhandlade allt från hans karriär som taxichaufför och min framtid som läkare till hans gamla elever och vilka däck man ska ha på en lätt motorcykel för att kunna bromsa så effektivt som möjligt. Och sen stannade vi på OK macken på Svartbäcksgatan och jag fick mitt körkort.

Kommentera här: