Lisbeth Salander

Har idag sett Män som hatar kvinnor, igen. Såg den när den gick som tv-serie och nu tänkte jag analysera den till en svenskauppgift. Var inte alls sugen på att se den innan jag faktiskt startade filmen, men så fort den var igång var jag fast. Helt otroligt bra film, även om den såklart är väldigt hemsk också. Läste på lite innan och såg något om att Stieg Larsson ska ha haft 10 böcker färdiga om Lisbeth Salander och Mikael Blomqvist. I huvudet, han hade alltså bara skrivit ner de tre som släppts, och möjligen delar av en fjärde. Får erkänna att jag är lite förälskad i hans böcker, trots allt hemskt som finns mellan pärmarna. Lisbeth Salander är bara så häftig, Mikael Blomqvist likaså. Fast Lisbeth är nog häftigast. Gör som hon vill, följer sin egen rättvisa och lyckas ändå hålla sig till regelboken, oftast. Hade varit så kul att få följa med henne på äventyr i de möjliga uppföljarna, men jag antar att jag får hitta på dem själv.

Kommentera här: