Det blir aldrig lika fint på bild

Fyra veckor praktik och jag trodde jag skulle ha enormt mycket jag bara måste skriva om, men så blev det inte riktigt... Well, på måndag är det föreläsningar, seminarier och scenarieträning på Akademiska som gäller igen så nu är det bara att försöka landa i Uppsala igen. Mora har varit fantastiskt och roligt och lärorikt och jobbigt och tungt och jag skulle vilja ha några veckor till men jag känner ändå att jag har fått lite bättre koll på vad som händer på en avdelning, hur man rondar, vad det innebär att jobba som läkare på ett sjukhus och att ingen avdelning är den andra lik. Jag har känt på en meningitnacke, sett fler diabetesfotsår än jag skulle önska, gjort neurologstatus och hittat positiva Babinski, tagit artärblodgaser och både misslyckats och lyckats, hängt på akuten, lyssnat på pneumothoraxlungor, curlats av handledare, hängt med AT-läkare och kursare, varit med på UKG, benmärgspunktion och gastroskopi och dikterat. Mest av allt dikterat. Och rondat. Det är skönt att vara hemma i min egen säng, i min egen lägenhet, men jag kommer sakna Mora och att vara på avdelning och träffa patienter. Tur att jag ska ut igen om en vecka eller så och gå på geriatriken i Uppsala.

Kommentera här: