Alldeles rätt, det är en vaxpropp

Vårdcentralsdag mitt i anatomin var inte helt fel måste jag ändå säga. Det var ganska skönt att få glömma latinska ändelser och minnesramsor för underarmens muskler för att istället fokusera på patienter och anamnes. Vi kanske inte fick träffa så många patienter idag (egentligen bara en) men oj vad vi har tränat på status idag. Neurologisk status, öron/näsa/hals och ledstatus. Plus patientsamtal med en aningen svårpratad patient. Och det var bara förmiddagen. Efter lunch fick jag hänga med en läkare som jobbar på äldreboenden och har hembesök hos äldre som fortfarande bor hemma, med vårdcentralen som bas, till ett av hans äldreboenden. Riktigt intressant, även om det mest bara var journaler, medicinändringar och genomgång av provsvar. Måste försöka komma ihåg (när jag är klar om en himla massa år) att våga inte skriva ut mediciner till äldre (eller kanske människor i allmänhet) om de inte absolut behövs.

Uppsala kan vara lite fint ibland

Vi fick testa titta i läkarens öron, för att sedan kolla i patientens öron, så när jag tittade i läkarens öra frågade han vad jag såg. En gång och vax? Och ja, han hade en vaxpropp i det örat, vilket han var mycket väl medveten om... Så jag har sett friska, eller aningen förkylda, öron, friska simmaröron och ett läkaröra med vaxpropp. Öronstatus check!

Kommentera här: