Tredje advent

Igår hade vi nobelmiddag på äldreboendet där jag jobbar, med trerätters lunch och långbord och linnedukar. Nästan bara glada miner, förutom när en av de boende fick en kyld lättöl - rumstempererad vill han ju ha den! Några andra boende bestämde att om 40 år när de sitter på nobelmiddag då är de inte på äldreboendet utan på den riktiga middagen, då har jag nämligen fått nobelpriset i medicin och de är inbjudna som mina anhöriga till utdelning och middag. Man får tydligen ta med sig 18 personer om man får ett nobelpris. Sen var de inte helt överens om vad jag kommer få priset för, antingen ett botemedel för hjärtinfarkt eller något på cellnivå om hur allt börjar. Så då vet ni det, 2056 är det jag som får nobelpriset i medicin!

Idag firade vi bara tredje advent på jobbet, vilket borde vara mycket lugnare, men det var en å så mycket jobbigare dag ändå. Det kan ju förstås ha något att göra med att jag jobbade delad tur (5 timmar på morgonen, sen 3 timmar ledigt och så 5 timmar på kvällen) och att de tre jag jobbade med imorse ansträngde sig för att tala om för mig exakt hur fel allt jag gjorde var... 6 helger i rad har jag jobbat nu så det ska bli skönt att vara helledig nästa helg. Vad hittar man på då tro? Måste komma ihåg att stänga av ljud och vibration på telefonen så att jag inte kan svara om jobbet ringer för att någon är sjuk, jag behöver de där två lediga dagarna!

Kommentera här: