Latin är rena rama grekiskan

Begrepp på latin, musklers ursprung och fästen och vilken rörelse som styrs av vilka muskler har jag försökt lära mig idag. Det går framåt men det går inte fort. Har gjort begreppslistor och vändkort, med det latinska ordet på ena sidan och det svenska på andra, och för varje gång jag går igenom dem är det något nytt som har fastnat. Lite skönt att känna att jag kommer någon vart, och lite skönt att en del ord liknar spanska. Med lite tur kan man gissa sig till vad olika saker betyder. Sen finns det ord jag aldrig någonsin skulle gissa rätt på, latinska muskelnamn som inte ens har en svensk översättning och muskler som inte finns i kurslitteraturen men som vi ändå ska kunna. Lite sömn på det här och nya tag imorgon, om jag hinner och orkar efter ett pass på jobbet. Annars får jag plugga desto mer på måndag...

Kommentarer:

1 Moa:

skriven

Det där kommer att sätta sig snart ska du se! :) Håller tummarna för dig!

Svar: Haha, jag hoppas på det! :P Tackar!!
AliceSaraLovisa

Kommentera här: