Lite annorlunda intervaller

Har idag gjort en efterlängtad comeback i orientering. Har knappt rört en orienteringskarta sen förra våren, men idag var det inomhusorientering så det var inte så stor risk att man sprang bort sig och var lost någonstans i en mörk skog flera timmar. Inomhusorientering kanske låter helgalet eftersom orientera är något man gör ute med karta och kompass, men det fungerar faktiskt. Kompassen är helt onödig eftersom man ser alla de fyra väggarna och de inte är så svåra att orientera efter, men det fungerar mer som intervallträning. Och kartläsning för sprint. Man måste hela tiden hålla koll på att det är rätt kontrollsiffra eftersom det är väldigt många kontroller på en ganska begränsad yta och samtidigt ska man undvika med alla de andra orienterare som rusar runt på samma begränsade yta. Idag var det branter (bänkar) som man måste springa runt eftersom man inte fick hoppa över dem överallt i hela rummet, och överallt där det inte var branter var det kärr (mattor). Efter några intervaller med tre-fyra rundor över madrasser blir man ganska trött i benen. Det finns en risk att resultaten hamnar på hemsidan sen också, så man måste ju ta i allt man har. Riktigt kul var det men galet jobbigt. Eller hälsosamt. No pain, no gain sa idrottsläraren på dagens föreläsning, så har jag inte träningsverk imorgon har jag inte tagit i tillräckligt. Innan inomhusorienteringen var det några galningar som hade intervallpass eller något liknande utomhus, men eftersom det var ganska så många minusgrader hoppade jag utepasset idag. Det var nog tur eftersom jag annars hade varit helt slut redan innan vi kom in, får ta utepasset en annan dag. Nu ska jag sova och tagga inför Friskolekampen imorgon där jag (av någon anledning) har sagt att jag ska vara med och spela fotboll. Heja KG!!

Kommentarer:

1 Barbro K:

skriven

Bravo till att hitta tillbaka till kvalitetsträning. Det verkar vara en kul variant under vintersäsong.

Kommentera här: