Downton Abbey

Jag måste säga att jag bra gärna skulle vilja leva i TV-serien Downton Abbey. Igår visade svt tre avsnitt efter varandra och trots att jag redan sett dem kunde jag inte låta bli att se alla igen. De största problem de har är att korsetten sitter för hårt, deras vackra klänningar är tråkiga, att den de sitter bredvid vid middagen är tråkig eller att de inte har hittat någon att gifta sig med än. Okej, det är bara det fina folket, deras tjänare kanske har större problem, men alla verkar väldigt nöjda med sin lott, och alla problem löser sig snart.

De har inga prov att plugga för, inga tankar överhuvudtaget på att jobba eller ens om de skulle kunna jobba. Dagarna är bara ett mönster av att rida, gå på bjudningar, bjuda hem grannar och rika unga män och gnabbas med en ärlig, envis och ofta taskig farmor. Sen måste man såklart lägga till lite konflikter mellan de tre döttrarna i huset, men jag skulle kunna leva med det, förutsatt att jag var Mary eller Sibyl. Fast farmorn i huset skulle jag också kunna tänka mig att vara!

Kommentera här: