Good girl gone bad?

Jag kommer ihåg när jag var liten och fick börja cykla till skolan. Då var det väldigt noga att cykla på "rätt" växel, det vill säga att man cyklade på 3:an när det var 30, 5:an när det var 50 och 7:an när det var 70. När vi cyklade till idrotten brukade vi bli omkörda av elevassistenten som jobbade i vår klass. Eftersom han körde bil kunde han ju följa hastighetsbegränsningarna som de egentligen är tänkta och han älskade att reta oss för att det gick sakta att cykla och för att vi, enligt honom, blev vettskrämda när han gasade förbi oss och tutade. Det känns inte som att det var särskillt länge sen som vi stod uppradade med cykelhjälmar på och cyklarna bredvid oss och fick instruktionerna för våran uppkörning för att få cykelkörkort, vilket man behövde för att få cykla till och från skolan. Det var när jag gick i fyran, alltså för 7 år sedan. Idag stod jag där igen. Inte utanför mellanstadieskolan med cykeln och cykelhjälmen, men på en motorcykelbana med en motorcykel, en motorcykelhjälm som var hemskt obekväm och ett motorcykelställ som om det inte varit för regnet varit alltför varmt för att man ska stå ut en hel eftermiddag. Först var det uppvärmning, sen vänta medan de två andra eleverna körde sina uppkörningar på banan och så, något nervös men mest taggad och koncentrerad, var det min tur att visa att jag kan manövrera min motorcykel i låg fart, hög fart och vid inbromsningar. För att inte glömma säkerhetskontrollen som var först. Jag klarade det. Manöverdelen på motorcykelbanan. Sen var det ännu mer vänta eftersom jag var sist även med körningen i trafik. Vänta, vänta, vänta... Sen, alldeles för tidigt eller precis lagom kanske, var det min tur att sätta mig på motorcykeln med en radio i fickan, en hörsnäcka vid ena örat, en inspektör i en bil bakom och ge mig ut i trafiken efter inspektörens instruktioner. Vänster, höger, mot centrum, vänster, vänster igen... Jag klarade det med. Så, nu har jag körkort på lätt motorcykel!! Jag kan knappt tro att det är sant, men det är det!! Wiiiiiihooooo! Nu kommer jag så håll i er!
 
 Foto: AliceSaraLovisa, Juni 2012

Kommentera här: